Klockan på tapeten!

Vi är i starten av ett arbetsområde runt klockan och tid. Efter ett fåtal lektioner har flera elever uttryckt att de fått ny kunskap och glatt berättat för alla de träffat vad de nu kan.

Förr har vi alltid börjat redan i åk 1 med klockan och tid men det har inte blivit av med Office Clocks Showing Different Timesdessa eleverna förrän nu när de går i åk 3. Nu börjar jag fundera över om det kan vara bra att vänta med detta område. Det har aldrig tidigare gått så smärtfritt i starten och så många motiverade elever som tar kunskapen till sig hur snabbt som helst. Klockan som tidigare varit ett stort bekymmer för många när vi startat i åk 1 faller nu på plats för de fåtal elever som inte redan har kunskapen efter korta genomgångar. Det blir en aha-upplevelse och så sitter kunskapen bara där.

klocka gubbeProbelmlösningsuppgifter som rör tidtabeller och hur lång tid saker tar diskuteras flitigt och det får reflektioner till verkligheten. Kan det verkligen vara så att det bara tar 45 minuter att flyga mellan x och y? Genast har vi nya uppgifter via elevernas frågor. Nu tar vi in ännu mer ikt och verklighetsanpassar uppgifterna. Kanske ska vi ut på en resa….välkommen att följa oss på lejonbloggen.

Om Ulrika Broman

Förstelärare & matematikutvecklare Grundskollärare 1-7 MaNoTkEng Rebbelberga skola Ängelholm
Detta inlägg publicerades i Allmänt, Lektionstips, Matteinspiration. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Klockan på tapeten!

  1. Mattias skriver:

    Verklighetsanpassade uppgifter är både toppen och lärorikt!

Lämna en kommentar